۱۳۸۶/۰۲/۲۸

وبگردی و چهار سايت:

وبگردی و چهار سايت:

يک زمانی بود٬ وقتی پای کامپيوتر می​نشستيم به همه سايتها و وبلاگهای مهم سر ميزديم و بقول معروف اينترنت را ظرف مدت کوتاهی تی ميکشيديم و بيرون می​آمديم.
ولی الان اوضاع فرق کرده. خوشبختانه هزاران سايت خبری و صدها هزار وبلاگ فارسی بوجود آمده که امکان بازديد از همه آنها غير ممکن است.
در اين راستا مراجعه به سايتهايی که بنحوی منعکس کننده رئوس مطالب مهم سايتها و يا وبلاگهاست کار وبگردی را آسان ميکنند. در واقع چنين سايتهايی مطالب مهم را غربال کرده و در معرض کاربران اينترنتی قرار ميدهند.
از ميان سايتهايی که چنين لينکهايی را جمع​آوری و عرضه ميکنند ميتوان به چهار سايت: صبحانه٬ دودردو٬ بلاگ نيوز و بالاترين اشاره کرد.

۱- صبحانه- شايد بتوان گفت اولين و قديمی​ترين سايتی که اخبار سايتهای اينترنتی را منعکس ميکرد همين صبحانه بود. من هرروز به اين سايت سر ميزدم و عناوين مطالب مهم را می​خواندم. از حق نگذريم٬ تا بحال سايت مفيدی بوده و لينکهای خوبی در آن ارائه شده است. تنها اشکالی که اين سايت دارد که بنظر من باعث افت شديد آن شده٬ نحوه اداره آن است که بر اساس سيستم سلطانی است. يعنی شاه سلطان حسين هرچيز را که تشخيص بدهد خوب است يا بد٬ مستقيما اعمال نظر ميکند. بی​طرفی و تحمل ديدگاه مخالف وجود ندارد. دقيقا مثل نظام گل و بلبلی حکومتی خودمان. رای رای ولی فقيه است و بقيه پشم.
بنظر من اگر صبحانه در شيوه اداره خود تجديد نظر اساسی نکند٬ روز به روز شاهد افت بيشتری خواهد بود. بنظر من در مجموع سايت خوبی است ولی مرده شور صاحبش را ببرد.

۲- دودردو- برخلاف شايتهای مشابه٬ در دودردو٬ اعمال سليقه شخصی و حذف و سانسور کمتر است و شايد ناچيز است و علت آن اين است که اخبار بصورت اتوماتيک وارد صفحه اين سايت ميشوند. بخاطر همين است که شما می​بينيد اغلب عناوين نوشته​ها وصل ميشود به جمله اول آن نوشته. و کسی نيست آن را اصلاح کند.
دودردو مثل نانوائی​های ماشينی است. از همان​هايی که لواش را بصورت متری توليد ميکنند. تنها فرقش اين است که در نانوايی ماشينی يک کارگر را گذاشته​اند تا لواش​ها را با کارد جدا٬ جدا ميکند ولی در دودردو خبری از آن کارگر نيست. مطالب همبنطوری پشت سر هم بيرون ميآيد!

۳- بلاگ نيوز- اگرچه بلاگ نيوز هنوز دوران آزماشی خود را طی ميکند و اميدواريم قبل از فرج امام زمان کار بهره​برداری دائمی آن آغاز شود ولی اين سايت به مبانی و اصول دمکراتيک و اخلاقی بيشتر پايبند است و همه زحمات اداره اين سايت بعهده چند نفر از دوستان بلاگ نويس است.
بلاگ نيوز آن اوايل خوب شروع کرد ولی رفته رفته شور و شوق آن از ميان رفت و بخاطر همين است که می​بينيم برخلاف اسمش ٬ هيچ خبر مهمی از وبلاگستان در آن منعکس نميشود. روزانه دو سه تا لينک به روی صفحه بلاگ نيوز می​آيد و السلام.
علت اين وضعيت يک چيز است و آن اين است که بلاگ نيوز بصورت ايلياتی و عشيرتی اداره ميشود. در ايل و عشاير ايران٬ وقتی مثلا برای رئيس عشيره کار مهمی پيش ميآمد که مجبور ميشد چند روزی را به شهر برود٬ در مدت زمانی که رئيس عشيره ٬ ايل را ترک ميکرد اوضاع بهم ميخورد و تا بازگشت رئيس از شهر سنگ روی سنگ بند نمی شد.
از زمانی هم که برای رئيس بلاگ نيوز گرفتاری و مشغله فراوان بوجود آمده٬ دوستان بلاگ نيوز کرکره را پايين کشيده​اند و همه رفته​اند هواخوری.

۴- بالاترین- من نميدونم طراح اين سايت چه کسی است و اين ايده را از کجا گرفته ولی انصافا طرح و فکر خوبی است. صرف​نظر از بعضی اشکالات جزئی٬ بالاترين خيلی خوب رشد کرده و اخبار سايتها و وبلاگها را بسيار عالی منعکس ميکند. اين همان چيزی است که ما را در صرفه​جويی وقت برای سرزدن به مطالب ديگران کمک ميکند. بالاترين متکی به آرا کاربران فعال آن است که اين هم خوب است و هم ميتواند بد هم باشد. بد از آن نظر که ممکن است بمروز زمان فقط يک نوع اخبار و مطالب با گرايش معين که مطابق سليقه کاربران فعال آن است منعکس شود ولی ضرر اين احتمال کمتر از اعمال سليقه فردی است. بنظر من بالاترين در حال تمرين مبانی دمکراسی است و دارد با مسائل آن دست پنجه نرم ميکند. شنيدم بعضی از کاربران بالاترين برای اينکه مثلا لينک يک مطلب مورد علاقه​شان امتياز مثبتی بدست بياورد چند تا کارگر افغانی را استخدام کرده​اند تا از صبح تا عصر برای خودشان اکانت درست کنند و رای مثبت بدهند.
خلاصه اين هم از دردسرهای دمکراسی است. کاريش نميشه کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا