۱۳۸۷/۱۱/۲۸

عقل‌مان را توی فریزر نگذاریم:


امروز دوشنبه شانزدهم فوریه بمناسبت روز خانواده ٬ از سوی دولت استان انتاریو (کانادا) تعطیل اعلام شده و ما الان با خیال راحت زیر کرسی لم داده‌ایم و داریم وبلاگ‌نویسی میکنیم.
قصد ندارم در مورد فلسفه پیدایش این روز تعطیل چیزی بنویسم. همین قدر بدانید که این تعطیلی برای اولین سال به تقویم کانادایی‌های مقیم این استان اضافه شده و قبلا نبوده.

اصولا در کانادا ۹ روز تعطیلی رسمی وجود دارد که آنها را با تدبیر و دقت طوری انتخاب کرده‌اند که اولا به اقتصاد و انضباط کشور لطمه کمتری بخورد و ثانیا مردم از این تعطیلات بهترین استفاده را بکنند.
مثلا همین روز خانواده را در نظر بگبرید. همیشه این تعطیلی مصادف میشود با سومین دوشنبه ماه فوریه. حالا این چه فایده‌ای دارد؟ فایده‌اش این است که با احتساب روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه٬ شما عملا سه روز پشت سرهم تعطیلی دارید و می‌توانید از آنها بهتر استفاده کنید.
نکته بعدی اینکه همین ۹ روز تعطیلی رسمی را طوری با دقت تنظیم کرده‌اند که توی فصل تابستان که مردم احتیاج بیشتری به تعطیلات دارند٬ تقریبا هر ماه چنین تعطیلاتی وجود داشته باشد.
منظورم این است که اینها هیچ وقت اختیار تعطیلی خودشان را محول نکرده‌اند به اتفاقات تاریخی و یا مناسبت‌های مذهبی و تصمیمات گذشتگان. خودشان با عقل و تدبیر روزهای تعطیل را مشخص میکنند که حتما بیفتد در روز دوشنبه.
برخلاف وضعیت ما در ایران که اصلا اختیار تعطیلات دست خودمان نیست. هزار سال پیش یکی از امامان مثلا به رحمت ایزدی رفته حالا ملت ما باید آن روز را پاس بدارند. بدبختی این است که اتفاقات مذهبی بر اساس تقویم قمری بوده و زندگی کاری مردم بر اساس تقویم شمسی. نتیجه این‌که عقل و تدبیر هرگز نمیتواند به تعطیلات سنتی ما نظمی دهد. یکسال عاشورا می‌افتد روز جمعه. یکسال می‌افتد روز چهار شنبه. یکسال می‌افتد وسط تابستان. یکسال زرتی می‌افتد روز عید نوروز که مردم میخواهند بزنند و برقصند. بقیه مناسبتها هم همینطور است. کاملا بی حساب و کتاب. مثل اینکه ملت محکومند به جبر تاریخ. از خودشان هیچگونه اختیاری ندارند.
آقاجان! تعطیلی متعلق است به زندگان و آنها باید تصمیم بگیرند که چه روزی را کار کنند و چه روزی را تعطیل نه کسانی‌ که توی دوره و زمانی کاملا متفاوت با نیازهای زندگی ما زیسته‌اند.
لب کلام این است که خدا عقل را آفرید برای اینکه ازش استفاده کنیم نه اینکه آنرا آکبند بکذاریم توی فریزر که مبادا فاسد شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا