۱۳۸۸/۰۶/۰۶

خلوص نیت در اندازه گیری!

امروز یک اتفاقی برای من افتاد که بد نیست برای شما هم تعریف کنم.
از چند سال پیش سوئیتی بعنوان دفتر کار واقع در یکی از طبقات بالای ساختمانی اداری را اجاره کرده‌ام. ساختمانی خوب و تمیزی است. کسی کاری با ما ندارد. ما هم کاری با کسی نداریم. توی این مدت سر ماه اجاره را هم پرداخت کرده‌ایم و تابحال مشکلی نبوده.
قرارداد اجاره ما سه سال پیش بسته شده و در همان موقع برای چند دوره سه ساله نیز نرخ اجاره برای هر دوره مشخص شده است. یعنی اینطوری نیست که مثل ایران٬ هر روز که مالک ساختمان با زنش دعوا کرده باشد بیاید و اجاره بهای مستاجران را بصورت دیمی بالا ببرد.
در اینجا خوشبختانه تکلیف آدم را برای حداقل ده - پانزده سال روشن میکنند که مستاجر بتواند برای خودش و برای کارهایش برنامه‌ریزی کند.
(البته ناگفته نماند که این موضوع مخصوص ساختمانهای اداری و تجاری است و در مورد واحدهای اجاری مسکونی٬ افزایش سالیانه اجاره بها از سوی دولت اعلام میشود و در اختیار صاحبخانه نیست. یعنی هر سال دولت اعلام میکند که صاحبخانه‌ها مجازند مثلا تا حداکثر دو در صد به نرخ‌های اجاره اضافه کنند و یا نکنند.)
بهرحال امروز یک نامه‌ای از سوی صاحب ساختمان برایمان آمده بود که شما چند صد دلار طلبکار هستید! و ما طلب شما را در موقع دریافت اجاره‌های ماههای بعدی جبران میکنیم!
در ادامه نامه توضیح داده بود که سه سال پیش در موقع عقد قرارداد در مورد محاسبه زیر بنای محل مورد اجاره اشتباهی رخ داده شده و سطح زیر بنا را اندکی اضافه توی قرارداد نوشته بودند و چون نرخ اجاره واحدهای اداری برحسب ضریبی از سطح زیر بنای محل اجاره می باشد٬ بنابر این از شما زیادی دریافت کرده بودیم که بابت این اشتباه عذرخواهی میکنیم.
آقا ما رو میگی؟ کیف کردیم از این همه خلوص نیت! اما قسمت جالب قضیه چیز دیگری است.

ظاهرا در کانادا اندازه‌گیری سطح زیر بنای مفید یک مکان تابع استاندارد خاصی است و همینطوری الکی نیست که یکنفر سر متر را از پشت دیوار بگیرد و نفر دیگر از داخل دیوار و نفر سوم از وسط آن. یا مثلا ستون ها و یا فضای مرده را شامل محاسبه بکنند یا نکنند. اینجا هرچیزی حساب و کتابی دارد و برای هر موضوعی یکسری مقرراتی درست کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند « اکت Act».
این مملکت پر است از «اکت»‌های جور واجور. بعض از این اکت ‌ها را دولت نوشته و بعضی‌ از آنها را انجمن‌های تخصصی و سندیکاها و غیره. صاحب ساختمان ما در نامه نوشته بود که اندازه گیری جدید بر اساس اکت اندازه گیری ساختمان انجام گرفته است و این دفعه مو لای درزش نمیرود.

خلاصه این قضیه برای من خیلی جالب بود که امروز فهمیدم اینجا برای موضوع بظاهر کم اهمیتی مثل «اندازه‌گیری» هم اکت دارند.
حالا اگر ما جای اینها بودیم همینطوری چشمی اندازه میگرفتیم. مثلا میگفتیم محل کار شما اندازه دو تا فرش شش ذرعی بافت تبریز است. حالا یکخورده کم و زیادش را شما حلال کنید!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا