۱۳۸۹/۰۷/۰۷

چند تغییر محسوس در چامعه ایران

یکی از دوستان من بعد از هشت سال اقامت در کانادا - ماه قبل برای دیدن مادرش رفته بود ایران و دیروز دوباره برگشت تورنتو. امروز با هم رفتیم یک قهوه ای خوردیم و کمی گپ زدیم. از او در مورد اوضاع داخلی و وضعیت کلی مردم پرسیدم او به دو سه نکته اشاره کرد که بد نیست انها را در اینجا نقل قول کنم:
اول اینکه نسبت خانم های چادری و باحجاب سفت و سخت بسیار کمتر از سابق شده یعنی شما وقتی توی خیابان و یا حتی توی بازار راه میروی چشم ات بیشتر خانم های مانتویی با آرایش های غلیظ و روسری های عقب کشیده و زلف های افشان شده میخورد تا به خانم های چادری که سابقا اکثریت را در میان انبوه جمعیت خانمها داشتند که این نشان میدهد چقدر تعالیم زوری در تربیت مردم اثر معکوس داشته و سیاستهای آقایون حکومتی چقدر ناکارآمد است.
نکته دوم جمعیت بیش از حد تصور در شهرها و مخصوصا در تهران است. این افزایش بی رویه جمعیت برای کسی که هشت سال به دور از ایران بوده بخوبی ملموس است. امکانات رفاهی به تناسب رشد جمعیت اضافه نشده و این خود باعث اوضاع عجیب و غریبی شده که فقط باید در آنجا بود و از نزدیک دید!
نکته سوم گرانی وحشتناک و غیر قابل تصوری است که در هیچ کجای دنیا نمونه اش را نمیتوان سراغ داشت. مثلا از من پرسید فکر میکینی قیمت یک سنگک الان چقدر باشد خوب است؟ گفتم لابد ده تومن. گفت: برو عمو کجای کاری؟ این مال دوره دایناسورها بود. الان یک سنگک بین دویست و پنجاه تومن تا پانصد تومن در نوسان است! که این نوسان بستگی به خیلی از عوامل ناشناخته دارد از جمله انصاف شاطر که تا کجا بخواهد فرو کند. تا دسته یا تا ختنه گاه!
من راستش باورم نمیشود قیمت یک عدد تافتون دویست تومن شده باشد. ده سال پیش من خودم تافتون را از لواشی سر کوچه مان فکر میکنم دانه ای پنج تومان میخریدم. شاید هم کمتر. آخه چطور ممکنه از پنج تومن به دویست تومن رسیده باشد و مردم جیک شان هم درنمی آید؟؟

۱۳ نظر:

  1. حاجی من الان 4 ساله خارج هستم ولی وقتی ایران بودم سنگک اون موقغ 200-300 تومان بود. الان تا جایی که من می دونم بالای هزاره

    پاسخحذف
  2. والا من الان 10 سالی هست از ایران خارج شدم ولی زمانی که ایران بودم 1 نون سنگک خشخاشی 50 تومان بود و لواش هم چیزی حدود 5 تومان. اما الان که بعضی وقتها با خانواده در ایران صحبت میکنم خیلی از گرانی مینالند البته پدر همیشه میگه قبلا هم گرانی بود ولی میتونستی پول دربیاری و از پس گرانی بر بیای (کار پدر آزاد است) اما الان مردم از ترس نبود ثبات اقتصادی اصلا پول خرج نمیکنند و نقدینگی کم شده و هیچکس به هیچکس اعتماد نداره و همه سعی دارن سر همدیگر کلاه بذارند تا شاید لقمه نانی روی سفره خانواده برسونند.
    در ضمن ملا جان من شما رو در وبلاگم لینک کردم اگر مایل بودی لینک کنی خوشحال میشم.

    پاسخحذف
  3. نمیدونم کی تورو تو بالاترین لینک داده.بهتره یک کمی مودب تر بنویسی .دست کم اگه انتظار داری مردم نوشته هاتو بخونن و نظر بدن

    پاسخحذف
  4. سلام بر ملا حسنی نازنین
    اول اینکه تو چطور از "لواشی" سر کوچه تون "تافتون" می خریدی بر من نامکشوف است:)
    دوم: قربون دهنت. این فامیلهای ما از خارجک که میان فکر می کنن قیمتها مال زمان شاهه و فوقش دو برابر شده باشه. باورشون نمی شه وقتی ما از مغازه دار می پرسیم امروز قیمت ماست چنده؟ می گن یعنی چه که می گی امروز؟ باور کن هر دو هفته یکبار قیمت لبنیات و بنشن و گوشت و ماهی و... اضافه می شه. قیمت ارز و طلا که دیگه هیچی!
    نون تافتون دم خونه ما چون با آرد دولتی- که به زودی جمع می شه- می پزه صد تومنه. اما تافتونهای آزاد بین 200 تا 300 تومنه. نون ها هم بستگی به اندازه شون داره. یه سنگکی می شناسم سنگکهای قدی می زنه دونه هزار تومن.ازونایی که باید دستتو بالا بگیری تا به زمین نخوره.
    گرونی یه ور. بی ثباتی از اون بدتره.

    پاسخحذف
  5. ملا جان من ده روز است که به کانادا آمده ام
    همبن ده روز پیش نان سنگک 750 تومان بود
    البته اگر سفارشی دو رو کنجد بخواهی هزار تومان
    اگر خواستی آدرس هم می دهم

    پاسخحذف
  6. سنگگ دورو خشخاش 1000 تومان ، یک رو 750 معمولی 500
    1000 تومان هم الان تقریبا می شود با دلار 1075 تومان که امروز بانک مرکزی قیمت ها را شکست 93 سنت! گوشت گوسفندی بدون استخوان 22000 تومان که میشه 20 دلار 45 سنت البته دلا آمریکا نه کانادا

    پاسخحذف
  7. Al the moneyies from the oil is either going into Khamneie and his peoples pocikets or is going to Hammass, hesbollah, Venezuala, China, Russia, Africa.... so yea, people should suffer of course!!

    I just wonder, will I be alive and see that day khmeniee is hung??!?! I hope I will be alive and see that day that everybody is happy again and people can trust each other like they used to.

    MARG BAR ISLAM, KHOMEINEE, KHAMNEIEE PEDAR SAG DORGHGOO.

    JAVID SHAH

    WATCH THIS:

    http://www.youtube.com/watch?v=dxSUXUhnCFg

    پاسخحذف
  8. marg bar kesafatha ye ashghale madar ghahbe ye akhoond o pasdar o basisji o jomhuri e kasif e eslami

    پاسخحذف
  9. جمهورى اسلامى ايران سقوط كرد! على آشناگر
    جمهورى اسلامى از ابتداى تولدش موجودى ناقص الخلقه بود كه با هيچكدام از نرمها و قوانين امروزى خوانايى نداشت .

    اما در اثر وجود يك سرى عوامل توانست به حيات خود ادامه دهد . اين ادامه حيات چنين رژيم ناقص الخلقه اى تاثير سويى بر روند زندگى مردمان ايران بر جاى گذاشته است .

    كه براى رهايى از آن تاثيرات نياز به زمان است .

    ايجاد بحران و نا امنى براى ادامه حيات يكى از خصايص برجسته اين حكومت بود .

    آنها صراحتا اعلام كردند كه جنگ نعمت است ! آنهابراى بقاى خود هميشه نيازمند دشمن بودند .

    ماندگارى اين رژيم با دوستى و صلح و آشتى و آگاهى و رفاه و آرامش در تضاد بود . به همين جهت انقلاب اطلاعاتى بزرگترين ضربه اى بود كه بر پيكر اين رژيم وارد آمد !

    سد خفقان و ناآگاهى شكست و به دنبال آن فريا توده هاى به جان آمده آشكار گشت .مردم آشكارا به رژيم نه گفتند !

    مردم به خيابانها ريختند و درست از همان روز ديگر اين رژيم سقوط كرد !

    هرچند با تكيه بر سرنيزه و ثروت به ظاهر بر سر منبرهايشان ايستاده اند ! اما لاشه بيجانشان از ترس و وحشتشان از رفتار و كردارشان به خوبى نمايان است ! ميتوان به وضوح آنرا مشاهده كرد !

    آنان جرات ندارند حتى براى يك لحظه هم كه شده دست از ماشه بردارند !

    آنان جرات ندارند حتى براى يك لحظه هم كه شده دست از دهان مردم بردارند !

    اما سرنيزه و زور تا كى در مقابل آتشفشان توده ها مقاومت خواهد كرد ?

    بزودى همه ما شاهد متلاشى شدن اين لاشه بيجان كه همچون مترسكى به زور سرنيزه سرپا نگاه داشته شده خواهيم بود !

    پاسخحذف
  10. Mollah check this out:

    http://www.youtube.com/watch?v=Ijlly7viqbY&feature=player_embedded#!

    REVOLUTION, WE NEED A NEW REVOLUTION, FREEDOM IS NOT FREE, IT NEEDS BLOOD .... .


    MARG BAR ISLAM, KHOMEINEE, KHAMNEIEE PEDAR SAG HAROOMZADEH LIAR

    پاسخحذف
  11. http://news.gooya.com/didaniha/archives/2010/09/111346.php


    TORO KHODA EENN KHAR RO BEBIIN!!

    پاسخحذف
  12. ENN RO HATMAN BEBIINA!!

    http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/4245/B/ememreza-khamenei-029.jpg

    MARG BAR KHOMEINEE, KHAMNEIEE DOROGHGOO PEDAR SAG

    پاسخحذف
  13. PLEASE WATCH THIS:

    http://news.gooya.com/didaniha/archives/2010/10/111527.php

    When I see something like that, I really do not know if I should cry or laugh?? Cry for my home land who is being destroyed by its own people, people who are blind, and deaf and they do not underestand!!

    MARG BAR ISLAM, KHOMEINEE, KHAMNEIEE,

    Ey KHOMEIN BAR OON PEDAR VA MADARET LAANAT, KEH HAMEYEH ENHA ROO TO PEDAR SAG ROROGHGOO BE SAREK SARZAMNIHE KOROSH OVORDEE, ARAB HAROOMZADEH.

    پاسخحذف

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا