۱۳۹۰/۰۸/۱۲

آزادی مهمتر است یا منافع ملی؟

وقایع اخیر در لیبی این سوال را در ذهن ایجاد میکند که دخالت دادن بیگانگان برای رسیدن به آزادی کار درستی است یا خیر؟
بنظر من نگرش انسانها به زندگی و میزان خواسته ها و نیازهای اجتماعی و مخصوصا آزادی های فردی آنها بر همه چیز الویت پیدا کرده است.
برای انسان قرن بیستم بهره مندی از یک جامعه آزاد که در آن آزادیهای شخصی اش محترم شمرده شود بیشتر از ذخائر نفتی و معادن زیر زمینی کشورش اهمیت دارد. بی جهت نیست مردمان کشورهای توسعه نیافته خانه و کاشانه خود را ترک میکنند و به دور ترین نقاط کشورهای توسعه یافته میروند تا بقول خودشان یک زندگی آرام و آزادی داشته باشند و کسی کاری به کارشان نداشته باشد.

من فکر میکنم مردم لیبی با خودشان این محاسبه را کرده اند که دیگی که برای آنها نجوشد بگذار کله سگ در آن پخنه شود!
وقتی که شما همه ازادیهای فردی و اجتماعی ات را از دست داده ای چه فایده ای دارد که ذخاثر نفتی کشورت به دست بیگانگان نیفتاده است و فقط صرف عیش و نوش قذافی و خانواده اش میشود.
مردم میخواهند زندگی کنند. برایشان سخت است دیگران دیکته کنند که چه چیزی را دوست داشته باشند و از چه چیزی بدشان بیاید. چه دینی را داشته باشند و چه عقیده ای را قبول نداشته باشند. مردم میخواهند یک زندگی برخوردار از حداقل  امکانات ابتدایی اجتماعی را داشته باشند. چه فایده ای دارد زیر پایشان چقدر ثروت خوابیده ولی آنها حق داشتن یک رای را هم نداشته باشند.

اگر فرض کنیم که نیروهای ناتو آمده اند تا دخایر نفتی و غیر نفتی لیبی را چپاول کنند باز هم از منظر یک شهروند لیبیایی آزادی و رهایی از سلطه یک نظام دیکتاتور و زورگو شیرین تر از مرگ تدریجی در شرایط سابق است.
خلاصه اینکه بیشتر مردم بیش از هر چیز به آسایش خود و خانواده شان و بهره مندی از مواهب تمدن فکر میکنند و میگویند گور بابای مملکتی که جز بدبختی و فلاکت هیچ چیز دیگری برای ما ندارد.
یک دوستی هر وقت که قیمت فروش نفت در بازارهای بورس بین المللی بالا میرود خوشحال میشود و میگوید بگذار حال این امریکایی های پدرسوخته جا بیاد!
به او گفتم: آدم کم عقل! اصلا فرض کن قیمت نفت بشود بشکه ای هزار دلار. به من و تو چی میرسد؟ غیر از این است که میزان اختلاس ها بیشتر میشود؟ و آنچه را هم که اختلاس نمیشود آخوندها صرف عربهای گردن کلفت حماس و لبنان و سوریه میکنند. بقیه اش را هم صرف زدودن فرهنگ ایران و ایرانی میشود. پس گور پدر این نفت که چیزی جز دود و دی اکسید کربن از آن به ما نرسید.

۱۶ نظر:

  1. آملا جان مفروضات شما از اساس غلط هستند این کار یا از روی قصد بوده یا غیر عمد در هر دو صورت نتیجه‌اش یکی است و آن اینکه بر اساس مفروضات غلط خود به نتیجه‌ای غلط رسیده اید!
    شما واقعا فکر می‌کنید با آمدن غرب در لیبی دموکراسی به لیبی می‌آید! خیر قربان! اگر قذافی را سرنگون کردند برای این بود که قذافی شده بود موی دماغ غرب، نفت را به آنها می‌داد ولی هر از گاهی یک بامبولی برایشان در می‌آورد و هر از گاهی هم یک بمبی چیزی توی کشورشان می‌ترکاند و خلاصه شده بود موی دماغ غرب به همین دلیل هم باید می‌رفت. تازه غرب نقشه‌های دیگری برای منطقه دارد. یک نگاه به اقتصاد لیبی قبل از سقوط قذافی بینداز برادر جان ببین وضع چگونه بوده. غرب نفت لیبی را می‌برده و به جای آن جنس بنجل تحویل لیبی می‌داده. همین چند سال پیش وقتی که قذافی با غرب دوباره رفیق جون جونی شد همین سارکوزی مادر فلان شده رفت لیبی و به آنها قول داد ارودیف برایشان راکتورهای اتمی بسازد! خلاصه اینکه برادر ملای کانادایی مفروضات شما از اساس غلط است، در نتیجه به نتایج غلطی هم دست میابید! آیا شما واقعا می‌دانید خواست ملت قبیله نشین لیبی چیست!؟ اصلا آنها می‌دانند دموکراسی یعنی چی! اصلا می‌دانند فرق بین حکومت پارلمانی و یا رای مستقیم چیست. اصلا شما برو توی قبایل لیبی بپرس ببین آنها دست چپ و راست خودشان را تشخیص می‌دهند! مگر نمی‌بینی توی تونس که از همه این کشورها پیشرفته تر است حالا تازه قرار شده حکومت اسلامی تشکیل بدهند! برادر جان مفروضات شما کاملا بر پایه داده‌های غلط تعیین شده‌اند!
    اتفاقا من چند مدت پیش با یکی از دوستان که در امور سیاسی فعال است گفتم نمی‌شود اپوزیسیون ملی و مردمی ایران با غرب یک قرار دادی ببندند و از آنها بخواهند که رژیم را سرنگون کنند و همه درآمد نفت را در آینده با آنها نصف خواهیم کرد! ولی به این شرط که واقعا کمک کنند دموکراسی در ایران نهادینه شود. بعد آخرهای بحث خودم به او گفتم می‌دانی چرا چنین پروژه‌ای قابل اجرا نیست!؟ خودم هم پاسخ اش را چنین دادم: اگر شرایط یک چنین رفراندمی مهیا بود و می‌شد از مردم ایران در این شرایط پرسید چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند که مشکل حل بود دیگر نیازی به غرب نداشتیم!

    پاسخحذف
  2. دیگی که سر من توش نمی جوشد کله ی سگ توش بجوشد.
    راستی خسن اقا میتوانی به من بگویی که 700 میلیارد دلاری که دولت احمدی نزاد از فروش نفت بدست اورده است چقدرش در راه ابادی ایران ورفاه مردم خرج شده است؟؟؟ اگر ایران بدست نیروهای خارجی اشغال شده بود اوضاع بدتری داشت؟؟!! چرا باید یک ایران برای امرار معاش عضوی از بدنش را بفروشد؟او چه سهمی از این تروت ملی نصیبش شده است؟؟؟ تازه مگر اجنبی لزوما باید مو بور وچشم ابی باشد؟؟ واقع بین باشیم.

    پاسخحذف
  3. ملا جان، من با عقیده شما کاملا موافقم.

    پاسخحذف
  4. برای رسیدن به آزادی یا دموکراسی در ایران به نقطه شروع احتیاج داریم این نقطه دقیقا بعد از مرگ و نیستی ج ا ا آغاز میشود ،مرگ و نابودی ج ا ا از دست مردم ایران بر نمی اید نگاه کنید به سوریه ، تا سالها اسد به این کشتار ادامه خواهد داد و آب از آب هم تکان نخواهد خورد اگر مداخله ای در کار نباشد ، در مورد رژیم ایران که از اسد بارها وحشی تر و خونخوارتر است و قادر است میلیون ها ایرانی را بکشد ولی دست از قدرت و اشغال ایران بر ندارد پس تنها راه مداخله خارجی است که تازه بسیار بعید به نظر می رسد و من حتی گمان نمی کنم چنین چیزی پیش بیاید متاسفانه ولی از لحاظ نظری همین است که عرض شد .من هر گونه اشغالی را به اشغال ایران توسط اخوند های در قدرت ترجیح می دهم ،اشغال کنونی ایران توسط اسلام آخوندی بدترین نوع اشغال در طول تاریخ بلا زده میهنمان است!

    پاسخحذف
  5. باهات موافق نیستم. بدون استقلال آزادی هم نخواهیم دشت. فقط موضوع ثروت ملی نیست گر چه اون هم مهمه. بدون سرزمین و ثروت یعنی تو بشی یک بیخانمان اونجا! از آزادی چقدر میتونی لذت ببری؟ از اونور بوم افتادی ملا جون. یادت باشه "استقلال، آزادی، جمهوری دموکراتیک". استقلال شرط اوله... حاضری بچتو بدی غریبه بزرگ کنه؟ چطور حاضری سرزمینتو که هموطن هات اونجا زندگی میکنن رو از دهان سگ بندازی تو دهان دیو...

    پاسخحذف
  6. تاریخ رو بخون تا ببینی برای رهائی از دست متجاوزین چه فداکاری هائی شده تا استقلال بدست بیاد و ایرانی حاکم بر سرزمینش بشه. حالا به این راحتی مملکتو حراج میکنی!!! تنفر چشماتو کور کرده...

    پاسخحذف
  7. استقلال و ایرانی حاکم بر سر زمینش !!!!!! چه شوخی بی مزه ای !....خطاب به ناشناس بالایی !

    پاسخحذف
  8. I agree with molla 100%

    پاسخحذف
  9. املا نوشته اخیر برجیان رو بخون برای استقلا رای داروی خوبی است.
    غسل طهارت «دخالت بشردوستانه»
    http://www.mborjian.com/2011/11/blog-post_03.html

    پاسخحذف
  10. همه هموطنان بدانند و آگاه باشند اگر خدايي ناكرده جنگ شد ناتو و اسرائيل حمله كردند يك دفعه بمبي، موشكي ، توي مدرسه اي ، مسجدي ، بيمارستان يا مهد كودكي فرود اومد مطمئنا كار نيروهاي متخاصم نخواهد بود و كارخود برادران سپاه است تا احساسات عمومي رو بر عليه مهاجمان برانگيزند ازما گفتن خود دانيد

    پاسخحذف
  11. درود...
    تا به حال به معنی اسم های عربی که ما ایرانی ها روی فرزندانمان میگذاریم اندیشیده اید؟
    خوب است که قبل از انتخاب اسم معنی آنرا بفهمید.

    مطبق آمار ثبت احوال ایران، سالانه هزاران کودک غلامرضا- غلام عباس- غلامحسن -غلامعلی و غلامحسین نامیده میشوند. هرگز یک عرب را نمی بینید که او را غلام بنامند! اعراب معنی غلام را می دانند.غلام از ریشه غلم می آید که به معنای بهره وری جنسی است! و غلام به پسر بچه هایی می گفتند که اعراب از آنها استفاده جنسی می نموده اند!
    به غلط به ما گفته بودند که غلام یعنی نوکر. در صورتیکه در زبان عربی نوکر را خادم می گویند. غلام و کنیز همترازند!! از کنیزان و غلام بچه ها بهره جنسی می برده اند

    نامهای دیگری چون کلبعلی، کلبحسین و غیره نیز رایج است.
    کلب یعنی سگ و کلب علی یعنی سگ علی و سگ حسین و غیره

    معنی برخی دیگر از اسامی عربی :
    کلثوم: زن خیکی
    خدیجه: سقط جنین شتر
    بتول: زن دوشیزه که از مردان رغبت و حاجت خود بریده باشد
    رقیه: بندگی کردن و غلامی نمودن
    عذرا: زنی که همیشه باکره بماند
    جعفر: جوی کوچک
    ذبیح: چارپایی که گلویش را ببرند. گلو بریده
    عثمان: بچه مار
    صغری:حقیر
    اصغر نیز از همین خانواده و از ریشه صغرا است، به معنای کوچکتر

    حال مقایسه کنید با معنی اسمهای ایرانی :
    منوچهر : کسي که چهره بهشتي دارد
    دلارام : مایه آرامش دل
    بهرام : پيروز
    سهیلا: نورانی ترین ستاره
    بهروز : خوشبخت
    پروين :ستارگان درخشان
    پوران : یادگار
    روشن: نور
    مهرداد: خورشید عدالت
    مرجان : جان من - گلی دریایی
    مینو : بهشت
    سپهر: آفتاب یا جهان
    پریسا : همچون پری

    پاسخحذف
  12. ازادی مهمتر است یا منافع ملی؟
    البته واضح ومبرهن است که هر دو به یک اندازه از اهمیت بر خور دارند.لکن ما نه ازادی داریم و نه استقلال و به تبع ان نه منافع ملی زیرا اسلام عزیز به خطر می افتد انشا الله خداوند در ان دنیا همه چی بهتان می دهد( بییییلاخ )

    پاسخحذف
  13. I totally agree. I would rather foreigners take our oil instead of these cruel mollas...

    پاسخحذف
  14. خبرهای جالبی در ایران شنیده میشود اختلاس های هزاران میلیاردی دزدیهای کلان خانه های میلیاردی سر به فلک کشیده غارتهای خاک اموال آب دریا خلیج و غیره غیره غیره ....................ولی تا بحال فکر کردین ایران رو بردند غارت کردن چپاول کردن ولی یک ایرانی صداش در نیامد و چیزی نگفت ؟ چونکه شرف و ابرو غیرتش را هم بردند چونکه هیچ چیزی برای ایرانی نذاشتن.چونکه به اسمه اسلام همه رو سرجای خودشان نشاندن


    واقعا چقدر بدبختیم ؟که از خودمان اراده و غیرت و شرف و ابرو نداشته باشیم ؟


    کجاست غیرت ایرانی که یک تار موی خود را وثیقه قرار میداد ؟


    کجاست شرف ایرانی که نمیگذاشت ناموسش به ببیگانگان فروخته شود ؟


    کجاست ایرانی که مهمان دوست و مهمان پذیر بود؟


    کجاست ایرانی که تا میدید همسایه خودش گرسنه است کمک میکرد ؟


    کجاست ایرانی که تا محتاج میشد همه برایش جانفشانی میکردند ؟


    کجاست ایرانی که هیچ زمانی آواره نبود ؟


    کجاست ارزانی در ایران ؟


    کجاست کجاست ؟تا چقدر بدبختی بکشیم ؟تا کی آوارگی بکشیم ؟ ای بی غیرتان ای وطن فروشان ای ایرانیان خاک ناموس وجدان غیرت شرفتان را از بین بردند کمی به خود آئید ؟ کمی بیاندیشید چی بودیم چی شدیم ؟ جوانها معتاد زنها فاحشه ؟مردان بی غیرت ؟ کودکان گرسنه ؟ مغزها فراری؟ زندانها پر از بیگناه ؟


    تا به کی شاهد باشیم که یکی بیائید این وطن را درست کند ؟ همسایه من از گرسنگی نان ندارد و من نمیتوانم کمک کنم ؟دوست من سر گرسنه بر زمین میگذارد ومن نمیتوانم بگذرم ؟


    ای خاک بر سر من ایرانی کنن که نشستم و نگاه میکنم ؟


    ای خاک بر سرمن کنن تا به دروغ به همه میگویم کمک میکنم ؟


    ای خاک برسرمن کنن که فقط حرف میزنم ؟


    ای خاک برسرمن کنن که فقط اسم ایران را به دوش میکشم؟


    ای خاک برسر من ای خاک بر سرمن


    شاهد بودم و دیدیم کشورهای که در فقر نداری و شتر بازی بودن چی شدن ؟ و ما چی شدیم ؟


    شاهد بودیم که همان کشورهای عربی با یک اتش سوزی دنیای عرب را متحول کردن ؟ ولی من ایرانی غیر از حرف زدن و شعار دادن ترس هیچ غلطی نکردم ؟


    ای ایرانی بدبخت خوشبختی خودت را پیدا کن آزادی خودت را پیدا کن


    بس است بس است به خدای ایران بس است


    میلیارد میلیارد ثروت تو سرمایه تو خارج میشه ولی فکر این هستی که یارانه خودت رو بگیری ؟ فکر این هستی که مبادا مجروح بشی ؟ فکر این هستی که مباد کتک بخوری ؟


    نه بلند شو برخیز و بر حکومتی که نمیخواهی اعتراض کن حق خودت رو بگیر


    ای ایرانی تو شرف غیرت آبرو آزادی مردانگی شجاعت داری


    پس بلند شو و بر تاریکی غلبه کن


    به امید آزادی و آبادی ایران

    پاسخحذف
  15. درود بر ناشناس بالائی. ایرانی باید زحمت بکشه سرزمینشو درست کنه. خارجیا بیان بمب بریزن رو سرمون نفتو چپاول کنن تا آزادی به دست بیاد؟ نمیدونم این منطق کجاست درسته؟ ما موافقیم یعنی چی؟ هیچ ملتی با راحت طلبی به جائی نرسیده. من اونائی که ترک وطن کردن رو هرگز مقصر نمیدونم ولی این نسخه های مسخره چیه می پیچین؟ خارجیا حمله کنن مملکت مارو آباد کنن؟ آزادی بدست میاد؟ زیاد فیلم هالیوودی نگاه نکنین خدا وکیلی بد جوری روتون اثر گذاشته!

    پاسخحذف
  16. به نظر من حق حاکمیت و حق سرنوشت هر ملتی را خود مردم ان کشور تعیین می کنند وقتی الان مردم سوریه که هر روز سی چهل کشته می دهند و از جامعه جهانی کمک می خواهند و می گویند به ما کمک کنید من و شما چه حقی داریم که بگوئیم دخالت خارجی درست نیست ! آنها هستند که موقعیت خودشان را می سنجند روند جهانی شدن و معیارهای گذشته چه بخواهیم و چه نخواهیم عوض شده ولی مسئله لیبی و سوریه با ایران فرق می کند لیبی اپوزیسیون انچنانی نداشت و سوریه هم همین طور تنها اپوزیسیونی که سوریه داشت اخوان المسلمین بود که حافظ اسد قلع و قمع کرد ولی به نظر من ایران اپوزیسیون داره واصلاً احتیاجی هم به دخالت خارجی نداره باید به غرب و امریکا گفت ما را به خیر شما امید نیست شر مرسان!! آمریکا عملاً داره خط نایاک در مورد ایران را که خواهان حفظ نظام هستند جلو می بره ! مخالفین حکومت را در لیست تروریستی میگذاره وهیلاری هم باره ها گفته خواهان مذاکره با ایران است پس امریکا خواهان تغییر نیست !

    پاسخحذف

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا