۱۳۹۱/۰۲/۲۶

فتوا دادن از بیخ و بن غلط است

اصولا فتوا دادن مال دو سه قرن پیش است. مال آن دوره‌ای است که مردم سواد نداشتند. وسایل ارتباط جمعی نداشتند. قانون و نظم و نظام نبود. شعور جمعی انقدر پایین بود که عوام مصلحت خودشان را تشخیص نمیدادند و عقلشان را میدادند دست یک ملایی که مثلا راه و چاه را از هم تشخیص میداد. نه مال الان.
الان یک دوره‌ای شده که شما حتی به بچه‌ات هم نمیتوانی رهنمود بدهی. نسل امروز ذهن پرسشگر و پویایی دارد. نمیشود همینطوری یک نفر از روی باد معده یک جفنگیاتی را بگوید و بقیه هم قبول کنند.
بنظر من توی این عصر و زمانه باید علما دفتر و دستک‌شان را جمع کنند و دکان فتوا دادن را برای همیشه ببندند و درش را گل بگیرند.
فرض کنید همین فردا حکومت جمهوری اسلامی سقوط کند و یک نظام مردمی و متکی بر آرای اکثریت در کشور مستقر شود. در چنین سیستمی تصمیمات و قانون‌گذاریها باید بر اساس منطق علمی و تجارب جهانی و کار کارشناسی ندوین شود و پس از گذراندن مراحل قانونی بعنوان یک اصل پذیرفته شده اکثریت به ممرحله اجرا درآید.
حالا فرض کنید یک گوشکوبی توی حوزه علمیه قم نشسته و شب قبلش لوبیا خورده و بخارات معده‌اش زده بالا و هوس میکند یک فتوای مشدی بدهد و بگوزد به همه ان کار کارشناسی!
خب. با آن وضعیت سنگ روی سنگ بند نمیشود. بخاطر این است که اصولا فتوا دادن مغایر دمکراسی و حتی مغایر یک حکومت معمولی است که میخواهد کارهایش روی حساب و کتاب باشد.
خدا بیامرزد رضا شاه را. چنان این آخوندها را سرجای‌شان نشاند که جرات نمیکردند بیشتر از کوپن‌شان زر زیادی بزنند. متاسفانه پسرش آمد و دوباره این راه فاضلاب را به جامعه باز کرد که فعلا تا خرخره توی این فاضلاب روحانیت گیر کرده‌ایم.

۵ نظر:

  1. دو سه قرن پيش هم ملاها فتوا دادن بريم جنگ روسيه، بيحساب كتاب رفتيم جنك، آخر سر هم كلي زمين هامونو از دست داديم. قبلش هم سر جنگهاي صليبي هم مسيحيها و هم مسلمونا فتوا دادن كلي الكي تخمي كشته شدن.
    فتوا مال هيچ زماني نيست. هميشه بد بوده و هميشه بد خواهد بود. گاو وگوساله ها فقط فتوا لازم دارن.

    پاسخحذف
  2. مردی که فتوت ندارد
    مردی که انصاف ندارد
    مردی که سواد ندارد
    مردی که نمی کارد
    مردی که نمی سازد
    فتوا چگونه می دهد

    پاسخحذف
  3. زرتشتیان یهودیان ومسیحیان و مردم کشور هایی مانند ایران باید با تشکیل کمیته ها و سازمانهای متحد وبا استفاده از مستندات مورد قبول مسلمانان خاصه شیعیان در کتب معتبر مانند تاریخ طبری تاریخ کامل ابن اثیر ابن خلدون مروج الذهب و صدها سند دیگر در خصوص حملات ،قتل و غارت و نسل کشی اعراب خصوصا در صدر اسلام توسط شخص پیامبر و خلفای راشدین به سازمان ملل و دادگاه لاهه و سایر مراجع شکایت و نسبت به اخذ غرامت از عربستان سعودی اقدام کنند

    پاسخحذف
  4. ملا از تو بعیده . اولا رضا خان همونی بود که کاه گل رو سرش می ریخت که بگه من هم مثل شما خرم.

    ثانیا کسروی رو زمان رضا شاه با چاقو تکه پاره کردن و بعد هم قاتلاش سر و مر گنده با فشار روحانیت از زندان اومدن بیرون.

    خلاصه رضا شاه, تو شهر کورها پادشاه بود. وگرنه اون هم یه پخی بود مثل بقیه.

    پاسخحذف
  5. توهین کردن چی؟ از بیخ و بن درست است یا غلط است؟

    پاسخحذف

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا