۱۳۹۱/۰۴/۰۵

آیا غاز و اردک میتوانند شاخص فرهنگ و شعور اجتماعی یک ملت باشند؟

من واقعا کیف میکنم وقتی که می‌بینم هر از گاهی یک دسته از این غازها از توی خیابان‌های تورنتو با آرامش و متانت عبور میکنند و همه ماشین‌ها به احترام آنها و بستگان محترم‌شان توقف میکنند. گاهی بعضی از این غازها  خودشان را لوس میکنند و همان وسط خیابان می‌ایستند و از جایشان جنب هم نمیخورند ولی باور کنید این مردم تورنتو نه اعتراضی میکنند نه بوقی میزنند نه سنگ و کلوخ یا هسته زردآلو به سمت آنها پرت میکنند. همینطور مثل مجسمه اینقدر صبر میکنند تا حضرات غازها تصمیم بگیرند خیابان را ترک کنند و بروند دنبال عشق و حالشان.
بنظر من این نشانه رشد و تکامل فرهنگ و شعور اجتماعی و مظهر تمدن و شهرنشینی است. وقتی جامعه‌ای اینقدر برای چند تا غاز و اردک ارزش قائل باشد منطقا جان انسانها و حقوق بشر هم ارزش ویژه‌ای در آن جامعه پیدا خواهد کرد.

هزار و چهارصد سال است که بوسیله دین و خدا و امام و پیامبر و حدیث و روایت خواستند اخلاق را در انسانها پرورش بدهند اما شما ببینید محصولات این دین و آیین چه موجوداتی شده‌اند؟ اگر هزار و ششصد سال دیگر هم به اینها وقت بدهیم هرگز موفق نمیشوند در ام القرای اسلامی چنین فرهنگ و مقرراتی را ایجاد کنند که انسانها بدون ترس از پلیس و زور و تفنگ پنج دقیقه برای مرغابی‌ها توقف کنند و نه تنها اعتراضی نکنند بلکه احساس آدم بودن و احساس متمدن بودن بکنند.
آفرین به این فرهنگ و صد آفرین به این مردم و این غازها و اردکها و مرغابی‌های عزیز.

۷ نظر:

  1. ملا جان، این غازهایی که تعریفشان را می کنی موجودات بسیار باهوشی هستند. به خوبی می دانند که الان فصل شکار نیست و کسی هم کاری به کارشان ندارد. در کانادا حتی اذیت کردن و هسته هلو پرت کردن به حیوانات هم شکار محسوب می شود و پلیس خشتک مبارک شکارچی را پرچم می کند. بنابر این در وسط خیابان راه می روند و بیلاخ مبارک را هم به همگان نشان می دهند.
    از همه این صحبتها که بگذریم این غازها گوشت لذیذی دارند (به فسنجان فکر کن) و به عنوان آفت محصولات کشاورزی محسوب می شوندو دولت کانادا به شدت شکارچیان را تشویق به شکار آنها می کند. شکار غاز در انتهای فوریه هر سال به مدت یک هفته تنها به خاطر کنترل جمعیت این موجودات و نجات محصولات کشاورزی به خصوص ذرت است.

    این زمانی است که به این حیوانات رو بدهی و بدانند تخمشان را هم نمی توانی بخوری.
    http://www.youtube.com/watch?v=6OStX_wrWGg

    و این هم یک نمونه شکار غاز در کانادا در همین تونتاریوی خودمان است.
    http://www.youtube.com/watch?v=KYrMrNPjpEA

    پاسخحذف
  2. به نظر حقیر، ملای عزیز انقدر هم اینها آدمهای بافرهنگی نیستند، درسته خیلی جلوتر از ما هستند، ولی با یک گل بهار نمیشه، یعنی اینکه من فکر میکنم آدمها خودشون کیف میکنن که واسه این اردک ها وای میسن، خیلی احساس متمدن بودن بهشون دست میده، و از حق نگذریم احساس خوبیه و مجانی(صرف چند دقیقه). آدمی احساس میکنه تو اوج تمدنه :-) بعضیها بعد از عبور اونها هم حتی وای میسن نگاه میکنن، عکس میگیرن. لذا زیاد معیار خوبی برای سنجش جامعه نیست، ولی نادیده هم نمیشه گرفت.
    همین کانادایی بیاد تو ترافیک ولیعصر، عمرا اعصاب نداشته باشه تازه 5 دقیقه هم واسه یک آدم دم مرگ وای سه، بابا مسائل به هم مربوط هستند. ولی این(ارتباط زنجیره ای) دلیل نمیشه که از ناهنجاریها سرسری عبور کنیم و خودمون رو قانع کنیم، اما بیاید همه چیز رو در به صورت حقیقی بررسی کنیم، مثلا همین کانادایی عمرا یک دهم یک ایرانی هم دغدغه تو زندگیش نداره، برای همین وای میسه حتی از عبور خطی و منظم اردکها لذت هم میبره، تازه یک ژست تمدن هم واسه دل خودشم که شده میگیره. تو جاهای شلوغ هم که به نظرم اصلا جرات نداره بی حرمتی کنه به مقام عظمای این حیوونها. ولی با اسانس نوشتت موافق هستم، کاش کمی کمتر جملات غلو آمیز کمتر توش دیده میشد، بابا ما ایرانیها کی میخواهیم اغراق و اسطوره سازی رو از تو فرهنگمون حذف کنیم، کاش همه چیز رو در حد خودش ببینیم.

    پاسخحذف
  3. ادامه: یک "ولی" خط یکی مونده به آخر جا مونده بود. ==> ولی کاش کمی کمتر . . .

    واقعا ای کاش موردی که گفتم رعایت شده بود، اگر این جملات که کمی مبالغه توش بودن حدف میشدن، نکته سنجی شما در کنار متن کوتاه و مختصر به صورت یک نوشته نیمه علمی جامعه شناسی به نظر من در می اومد که برای قشر بیشتری از مردم قابل قبول باشه، اما نوشته ای که توش از یک چیز زیبا اما کوچک استفاده ابزاری میشه تا یک مفهوم خیلی بزرگ رو جا بندازه، خواننده عاقل رو به فکر فرو میبره که نکنه دارم گول میخورم، و در واقع خوب فهمیده، نویسنده داره از یک موضوع کوچیک اما زیبا ( انتظار مردم برای عبور حیوانات) حتی به صورت ناخودآگاه در درون خودش یک نتیجه گیری خیلی بزرگ و احساسی میکنه، مثل یک اثر زیبای موسیقی که قدرت تحلیل مغز رو کم میکنه و آدمهای سیاسی و یا تبلیغاتی ها ازش استفاده میکنن.
    فکر کنم اندازه کل نوشته شما بنده کامنت رفتم، پس خاموش!!!!!!!!!!!!!

    پاسخحذف
  4. به نظر من هیچ فرقی بین فهم و اخلاق مردم کانادا و ایران نیست فقط یک فرق وجود داره که شما اصلا بهش دقت نکردید:
    در کانادا برای همه قوانین ضمانت اجرائی وجود داره .یعنی اگر در قانون نوشته شده که ریختن اشغال ۵۰۰ دلار جریمه داره,اگر اشغال بریزی، واقعا این پول را ازت میگیرن، ، مهم نیست که وزیر باشی یا یک کارگر ساده و قانون به هیچ عنوان کوتاه نمیاد
    ولی در ایران ضمانت وجود نداره, من احمدی نژاد چون ریس جمهور هستم هر بی قانونی انجام میدم، و هیچکس هیچ کار نمیتونه بکنه، چون قانون ضمانت اجرا نداره. به نظر من اصلا این مسائل به دین و مذهب مردم ربطی نداره ، چیزی که همیشه ماها سعی میکنیم عقب موندگیمون را باهاش توجیه کنیم

    پاسخحذف
  5. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  6. در پاسخ به مطالب فوق کمی قیاس بد نیست. در ایران اسلامی مردم مومن و با خدا و بافرهنگ جهت مسافرت به مکه - کربلا - سوریه - مشهد - قم وجمکران و امامزاده های متنوع، از هم رقابت می گیرند و هزینه های هنگفتی خرج سفر می کنند، حال درصد بالایی از مردم در فقر و نداری در اقصی نقاط کشور زندگی سپری می کنند و این شهروندان مسلمان!! دریغ از اندکی نگاه کوچک به این قشر اجتماع به طواف عتبات عالیات مشرف می شوند البته آنهم واسه کسب حاجت(معامله با خدا). حال درکانادا مردم غیر مسلمان برای کمک به کودکان کشورهای فقیر پول جمع آوری می کنند حتی در این کشور جعبه های مخصوصی وجود دارد که شهروندان البسه یا لوازم خانگی مازاد خود را در آنجا قرار می دهند که از طریق سازمان مربوطه به دست افراد نیازمند برسد. در ایران دولتمردان از طریق مالیات - صندوق صدقات - کمک های نقدی به امامزادهها و .... پول جمع آوری می کنند و به کشورهای غیر... کمک میکنند!! حال در کانادا دولت از مردم سالیانه فقط و فقط مالیات جمع آوری می کند و همان پول را خرج کشور می کند به طرق مختلف همچون کمک به اقشار کم درآمد جامعه، آبادانی کشور، کمک به سالمندان، بیمه همگانی، تحصیل رایگان تا مقطع دانشگاه و ...... . در ایران دولت با فروش تمام ذخایر ملی فقط و فقط به فکر اندوختن مال و کمک به گروههای خاص( )، حال در کانادا دولت با فروش نفت به آبادانی کشور و توسعه می پردازد. من دیدم دوستان بحث صحبت شان در ارتباط با غاز بود و فرهنگ . ببینید هموطنان گرامی، آیا همین غاز اگر در کشور ما بود، آیا ایرانی های با فرهنگ و مسلمان در پی شکار آنها بر نمی آمدند!؟ آیا واقعا" مردم مسلمان ایران به همنوع خود اخترام میگذارند حال برسد به حیوانات !!! تمدن و فرهنگ به این نیست که کسی به احترام غاز توقف کند، به نظر من در این است که مردم هر کشوری خود را فراتر از قانون نبینند و به آن احترام بگذارند و اگر کسی هم تخلف کرد به آن گوشزد کنند. متاسفانه اگر نگاهی اجمالی به ایران داشته باشیم عموم مردم با قانون آشنا نیستند و تمایلی هم به شناخت حقوق خود ندارند و اما درصدی هم(دولتمردان) خود را فراتر از قانون می بینند. اگر کشور کانادا با پیشینه کمتر از 200 سال به این رشد فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی رسیده است ما ایرانیان با تمدن چند هزار ساله باید واقعا" نگاهی به خود بیاندازیم و بیینیم مشکل از کجاست؟

    پاسخحذف
  7. آقا جاتون خالي ما يک بار يکشون رو با روش عصر حجر شکار کرديم , خيلي خوشمزه بود!
    ولي يکچيزي رو بگم اگر در کانادا قوانيني وجود نداشت در يک هفته ميديدي که ملت
    کانادا نسل اين غازها رو ورداشته بودند!

    پاسخحذف

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا