۱۳۹۰/۰۸/۱۵

چرا ما ایرانیان خارج از کشور از هم فرار می کنیم؟

من در مورد وضعیت ایرانیان ساکن دیگر کشورها خبری ندارم ولی  واقعا نمی توانم درک کنم چرا ایرانیان مقیم کانادا وقتی توی خیابان یا توی مال و فروشگاهها هموطنانشان را از دور می بینند فورا به بچه شان میگویند: هیس! ... ایرانیه ها!
بعد در حالیکه زیر چشمی همدیگر را برانداز میکنند به هنگام عبور از کنار هم سکوت میکنند تا طرف متوجه نشود که اینها هم ایرانی هستند و داشتند فارسی حرف میزدنند. گاهی عده ای از همین هموطنان عزیز با همان لهجه شیرین فارسی شروع میکنند با بچه شان انگلیسی بلغور کردن که مثلا به شما بفهمانند که «خارجی» هستند و تصور شما در مورد اینکه طرف ایرانی است اشتباه بوده است!
البته همیشه در همه جا استثناء وجود دارد ولی نمیتوان وجود این ناهنجاری را انکار کرد.

من دلیل واقعی این ناهنجاری را هنوز در هیچ مقاله و نوشته ای نخوانده ام ولی مطمئن هستم که قبل از انقلاب این بیماری در بین ایرانیان وجود نداشته است و آنچه که از بزرگترها شنیده ام ایرانی ها سابقا وقتی همدیگر را در غربت پیدا میکردند برخورد بسیار صمیمانه و گرمی با یکدیگر داشتند و سعی میکردند سنگینی آوار غربت را با همدلی و همزبانی سبکتر کنند.

حدس میزنم دلیل اصلی این ناهنجاری در واقع پیامدهای انقلاب اسلامی 57 و جابجایی قدرت در بین طبقات اجتماعی ایران در طول سی سال گذشته باشد که طبقه متوسط شهرنشین از صحنه سیاسی کشور حذف شد و در واقع بحران هویت بصورت یک بیماری مسری به همه ما سرایت کرد.
آدمهای لایق خانه نشین شدند و آدمهای نوکیسه سرمایه های کشور را غارت کردند و حالا آمده اند خارج کشور تا از قافله عقب نمانند. ما ملتی هستیم که از همدیگر زخم خورده ایم و این نظام و حکومت هر روز نمک بر این زخم پاشید تا کار به جایی رسیده که با غریبه ها بیشتر از هموطنانمان احساس قرابت و امنیت می کنیم.
بخاطر این است که وقتی همدیگر را می بینیم از یکدیگرفرار میکنیم و ترجیح میدهیم خود را خارجی به یکدیگر قالب کنیم!

۲۹ نظر:

  1. از فاکتور ژن هم غافل نباشید که ترکیبی هستیم از چنگیز وتیمور عرب وووو مثل اپوزشن هایمان واینهم انقلابمان تو کدوم کار با هم هماهنگی و همدلی ویا چشم دیدن همدیگروداریم .همه جا ایرونیها مقل هم اروپا که فاجعه.تو کیسه ها که قربونش برم علاوه بر ان چرت میزنند وخمار هم هستند.

    پاسخحذف
  2. جناب

    شما فارسها (که ایران رو ملک طلق خودتون می دونید) شاید چنین باشید اما در مورد ایرانیها (همه اقوام دیگر غیر از شما اشراف محترم) من یکی که هر چی دیدم تحویل گرفتن و آغوش باز و خوبی بوده.

    اینهمه مطلق گرایی نکنین عزیز. شما بخشی (که حتی به زور شاید به نصف برسه) از ایرانید. مشکلات خوتون رو تعمیم ندید عزیز دل.

    پاسخحذف
  3. ملا جان این یکی‌ انصافا دیگه به شما ملایان و رژیم منحوستون نمی‌چسبه. علت اصلی‌ این رفتار ایرانیها اینه که وقتی‌ ما در یک جامعه زندگی‌ می‌کنیم که میتونیم توش با صدای بلند فارسی حرف بزنیم و کسی‌ نفهمه چی‌ داریم میگیم، این یک حس privacy خوبی‌ به آدم میده، در نتیجه وقتی‌ یک نقص و استثنا در این سیستم میبینیم سعی‌ می‌کنیم یه جوری ردش کنیم، مثلا ساکت بشیم یه ۳۰ ثانیه تا برگردیم به دنیای private خودمون. همینو والسلام. و گرنه ایرانیها در خارج با هم دیگه خیلی‌ بیشتر دوست هستند و رفت آمد دارند تا با مردم اون کشور‌ها (به قول معروف "خارجی‌ ها"). علت اینکه قدیم‌ها اینطوری نبود، اینه که اون وقتا ایرانی‌ خارج کشور کم بوده، در نتیجه دیدن یک ایرانی‌ اتفاق خاصی‌ بوده، و خیلی‌ موقئیت خوبی‌ بوده واسه اینکه آدم یه دوست جدید پیدا کنه، ولی‌ حالا هرکسی خصوصأ کسایی‌ که چندین ساله اینجا هستند، حلقه دوستان خودشو داره و دیگه نیازی نیست تا یه ایرانی‌ دیدی بپری جلو بگی‌ سلام من هم ایرانی‌ هستم بیا با هم دوست بشیم.

    پاسخحذف
  4. "شما فارسها (که ایران رو ملک طلق خودتون می دونید) شاید چنین باشید ......"
    فارسی زبان است نه قوم و نژاد. ترک‌ها عادت کردند کار که را فارسی حرف بزند فارس بنامند. آیا افغان‌ها و تاجیک‌ها هم فارس هستند؟ هندی‌ها که فارسی حرف می‌زدند چطور؟

    پاسخحذف
  5. سلام و درود
    نوشته های پر محتوایی دارید
    در صورت تمایل با هم تبادل پیوند داشته باشیم.خوشحال میشم.
    وبلاگ http://navayeghalam.wordpress.com
    برقرار باشید

    پاسخحذف
  6. جناب غیر فارس محبت شما هم وطن های عزیز را هم در غربت دیدیم!!!! از چی دفاع می کنید؟

    پاسخحذف
  7. بی سر و ته بود. مثلا توضیح ندادین چرا عادت به دخالت در کار همدیگر و پشت هم اندازیها و یا تحمل پایین ایرانیها دلیل این پدیده نیست؟ ضمن اینکه دلیل این پدیده رو به جای حدس و گمان میتوانید از همین هموطنان بپرسید تا عرض بنده رو تایید کنن.

    پاسخحذف
  8. البته در مورد سایر ملت ها اطلاع دقیقی ندارم ولی من همیشه از ایرانی ها ضربه خورده ام. اصلا دلیل مهاجرت من به کانادا فقط رژیم نیست بلکه فرار از مردم دروغگو، نژادپرست و بی هویتی است که به قول ...

    پاسخحذف
  9. "در نتیجه وقتی‌ یک نقص و استثنا در این سیستم میبینیم سعی‌ می‌کنیم یه جوری ردش کنیم"
    جناب ناشناس، با این که خیلی حرفهاتون بی پایه و اساس هست و حتا این جملتون رو بر مبنای محکمی نگفتید، من برداشت مثبت خودم رو از این جمله میکنم.
    در پیش از انقلاب مردم اینطور با هم رفتار نمیکردند و به نظرم دلیل این تحول، رفتاریست که جمهوری اسلامی از روزهای آغازین در بین مردم ما نهادینه کرد - خصلت تفتیش و تفحص دیگری. از اونجایی که بیشتر مردم زخم خورده این رفتار هستند، وقتی که از ایران خارج میشن، احساس آزادی و زیر ذره بین نبودن میکنن و همونطور که "ناشناس" گفت، وقتی یک ایرانی رو میبینن، آژیر خطر شروع به صدا کردن میکنه.

    پاسخحذف
  10. و البته ج.ا. خصلتهای بد دیگری هم نهادینه کرد مثل زیر آب زنی و کلاه برداری و غیره و غیره که مردم ایران رو در خارج از کشور که مجبور به تحمل همدیگه نیستن از هم میرونه.

    پاسخحذف
  11. آزرده خاطر۱۳۹۰/۸/۱۶, ۰:۱۳

    من هم فکر میکنم شاید یکی از دلایل شاید همون آزردگی و دوری جستن از بعضی خصوصیات منفی باشه که به نظرم در جامعه بعد از انقلاب بیشتر و بیشتر نمودار شد

    پاسخحذف
  12. دو دلیل:
    1. همانطور که دوستی در بالا اشاره کرده ایرانی ها الان در خارج از کشور زیاد هستند و دیدن یک ایرانی اتفاق خاصی محسوب نمیشه. چرا ملیت های دیگر را در نظر نمی گیرید؟ مثلآ آیا چینی ها تا همدیگر را می بینند می پرند وسط سلام و علیک و احوال پرسی می کنند؟ نه! این تصویر غلط «فرار کردن» ایرانی ها از هم از اینجا بوجود میاد که بعضی ها خصوصآ ایرانی هایی که تازه از ایران آمده اند فکر می کنند باید با هر ایرانی سلام و علیک کنند و دوست بشند.

    2. بعد از انقلاب این حکومت تا جایی که تونسته بین مردم تفرقه انداخته و اختلاف طبقاتی ایجاد کرده. همین باعث میشه جامعه ایرانی ها یک نواخت نباشه و هر کس راجع به دیگری شک و شبهه خاصی داشته بشه. فلانی حکومتیه، اون سپاهیه، اون حزب الله ایه، اون تازه به دوران رسیده است و ازاین جور حرف ها...
    در کشور هایی که ساختار اقتصادی و اجتماعی سالم هست جامعه یکنواخت تر هست و گروه های مردم راحت تر با هم ارتباط برقرار می کنند کما اینکه ایرانی ها بیشتر مجبور هستند اطرافیان خودشان را گلچین کنند

    پاسخحذف
  13. سلام ملا حسنی. با نظرتون موافقم. ما ایرانی های خارج از ایران اکثرا به هم بی اعتمادیم و فکر می کنیم دیگر ایرانی ها اموال همه را به توبره کشیده و آورده اند اینجا. حالا شما بفرمایید چقدر از این فکر درست است؟

    پاسخحذف
  14. من دانشجو فیلیپین هستم. اینجا هم همینطوری تازه خیلی شدید تر.

    پاسخحذف
  15. "شما فارسها (که ایران رو ملک طلق خودتون می دونید)"

    شما پان ترکیست محترم تا وقتی تو مشکلات نژاد پرستیه خودت غرق هستی نمیتونی بیای مشکلات دیگه رو حل کنی.

    پاسخحذف
  16. "ما ملتی هستیم که از همدیگر زخم خورده ایم"!
    خوبه خودتم میدونی ملا جون. شما که در پست قبلیت ترغیب میکنی خارجیا بیان اقتصاد مملکتو نابود کنن، یک عده کشته بشن، مملکت عین عراق ویرانه بشه آزادی به دست بیاد میخوای چه احساسی من میبینمت داشته باشم؟ البته شما رو به عنوان مثال میگم! هر چی میگیم بی مهری نسبت به وطن و همدیگه توشه اونوقت میخوای همو میبینیم لبخندم بزنیم! چشمامون به هم میگن بمیری هم برام مهم نیست پس بهتره اصلآ به هم نگاه هم نکنیم! این نتیجه طرز فکرای افراطی و سطحی به عشق به همدیگه و به وطنه.

    پاسخحذف
  17. خوب معلومه دیگه. ماها از دست خودمون و امثال خودمون فرار کردیم اومدیم اینجا. فقط مشکل اینه که متأسفانه خودمونم آوردیم !!

    پاسخحذف
  18. پس چرا کنسرت هایی که میروید این همه شلوغ هست نکنه میرید که جیب همدیگر را بزنید؟ ... ای پدرسوخته ها

    پاسخحذف
  19. سلام- من به عنوان یکی از همین دسته افراد هستم و علاقه ای به برقراری ارتباط ندارم به دلایل زیر:
    1- من از ایران آمده ام که دیگر در شرایط قبل نباشم همیشه از دیدن هموطنانم به یاد بدبختی های ایران می افتم.ایران برایم تداعی می شود
    2- پس از آشنایی با هموطن غربت نشین معمولا تمام زندگی تو را از کنجکاوی می پرسد.
    ولی بسیاری از هموطنان عزیز ما با تلاش و موفق هستند و آنان که شرایط کانادا را به خوبی درک کرده اند و نه فقط به جامعه ایرانی در کانادا بلکه در جامعه کانادا هم فعالند ارزشمندند.(در ضمن لطفا از من دلگیر نشوید )

    پاسخحذف
  20. 90 navad darsade mardhaye irani ke tu amrika dydam ta fahmydan man iraniam mikhastan beparan rum, mordeshur bordehaye byfarhang, hamash dar hale gheybat kardan va faryb dadane hamdige ,nesfeshun ham eghragh nakonam jasus hastand

    پاسخحذف
  21. ما که داخل کشور هستیم دلیلش را می دانیم ملا تو چرا خودت را زدی به کوچه علی چپ؟دلیلش تروریست هایی هستند که مثل آب خوردن اقامت کشورهای پیشرفته دنیا را گرفته اند ، مثل آب خوردن مخالفان حکومت را ترور می کنند وبعد از گذراندن دوران خدمت(زندان )به حاکمان اسلامی دوران بازنشستگی اشان را با استفاده از سرمایه های میلیاردی که در ایام خدمت به حسابشان ریخته شده در یک جای دیگر دنیا به خوشی می گذرانند.

    پاسخحذف
  22. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  23. اصلا همچین مساله ای‌ وجود نداره، اگه هم داشته باشه میتونه ۲ تا دلیل داشته باشه:

    ۱)خیلی‌ از ایرانیان مقیم خارج مخصوصاً تازه وارد‌ها مثل من، چون وضع مالی‌_معیشتی شون خوب نیست، نمیخوان با کسی‌ قاطی‌ بشن، تا باعث خجالتشون نشه.

    ۲خیلی‌ از ایرانییا هم ممکن تو خیابون با هم حرفهای خصوصی یا شوخی‌‌های خودمونی بکنن که نخوان کس دیگه ئئه بفهم، برای همین موقع دیدن همدیگه سکوت می‌کنن.

    پاسخحذف
  24. چون بسياري از ايرانيهايي كه به قصد ماندن به خارج از ايران ميروند در واقع قصد فرار از هويت اصيل ايراني خود را دارند. من 5 سال در خارج از ايران تحصيل مي كردم و آزاردهنده ترين و وحشتناكترين خاطرات را از ايرانيها بخصوص آن دسته از پسرهاي ايراني دارم كه به هر دري مي زدند كه اقامت بگيرند و يا به كشورهاي ديگر بروند. ولي اكثر ايرانيهائي كه قصد اتمام تحصيلات و بازگشت به ايران را داشتند كه متاسفانه تعدادشان هم خيلي كم بود خصوصيات خوب و انساني داشتند.

    پاسخحذف
  25. من چون بالاترینو به دلایلی تحریم کردم اینجا نظر خودمو عرض میکنم .
    واقعیت اینه به علت اینکه ایرانیهایی که تحت آموزه های لا اقل این سه دهه بزرگ شدن یا پرورش پیدا کردن و بعدها بیرون زدند متاسفانه از اخلاقیات و ابتدایی ترین آداب معاشرت و دوستی حالیشون نمیشه و در واقع فقط پشت جلد و چهره انسانها مخفی شدند ولی به سادگی بهت دروغ میگن و به سادگی میتونن همون بلاهایی را که توی ایران مردم به سر هم میارن توی غرب هم به سر آدم بیارن و زندگی شخصی هر کسی را به مخاطره بندازن !!من شخصن با تحصیل کردگان و انسانهایی که در نخستین سالهای اول حضور خمینی فرار کردن کمتر و یا هرگز مشکلی پیدا نکردم ولی تا دلم به یک ایرانی تازه فرار کرده که نیاز به کمک و همدلی داشته نزدیک شدم و حتی کمکش کردم ولی متاسفانه این نزدیک شدن و کمک منو به حساب نفهمی یا حماقت من گذاشته و خواسته سو استفاده بکنه و به خودش اجازه داده هر دروغی بهم سر هم بندی کنه و تحویل بده تا بخواد مثلن منو رنگ کنه و بیشتر ازم سواستفاده کنه !! من بارها ایرانی محصول آموزه های رژیم دیدم که دمکراسی را سر و ته فهمیده و هر کسی توی خونه دعوتش میکنه تا باهاش همدلی کنه فوری فکر میکنه چون همسر یا دختر اون ایرانی لباسهایی که راحت هستند را پوشیدن پس حتمن از این آقا دعوت شده تا بیاد ترتیبشونو بده !!
    ازطرفی ایرانیهای محصول رژیم باور کنید بیش از نصفشون یک پاس پناهندگی دستشون دارن و مخفیانه رفتن سفارت و در مقابل همکاری پاسپورت ایرانی هم گرفتند و تا ترکیه با اس پناهندگی تشریف میبرن و بعدش پاسپورت پناهندگی را توی ترکیه جا میزارن و با پاسپورت ایرانی مشرف میشن کشورشون تا پز بدهند !!
    به نظر من هرگز در ایران نسلی بی اخلاق تر و ریا کار تر از این جوانهای بزرگ شده و تربیت شده این دو سه دهه گذشته نه وجود داشته و نه وجود خواهد داشت بنابراین یکی از دلایل قابل احساس این فرار کردنها همین است.
    __((حضرت امیرالکافرین کامران ص))

    پاسخحذف
  26. من حدود 20سال است که در خارج زندگی می کنم .بنا به دلایلی حدود 2سال در تورنتو زندگی کردم .هرگز حاضر نیستم یک بار دیگر حتی بعنوان توریست به تورنتو برگردم . مردمان تورنتو اعم از ایرانی هندی چینی ایتالیایی و.. اصلا رفتار دوستانه ای ندارند .بنظر من تورنتو شهر بی اصالتی ست وهویت ندارد .من غرب کانادا هم زندگی کرذ ده ام انجا را کاملا متفاوت از تورنتو دیده ام . ایا می دانید که فیلمی با عنوان داگ سیتی در مورد تورنتو ساخته شده است؟
    واما در مورد ایرانیهای تورنتو یک عده از انها مانند خاوری دزد هستند که از وابستگان رزیم هستند و در دزدی وکشتار مردم ما دخالت داشته اند و از سایه ی خودشان هم می ترسند نمی خواهند با کسی مراوده کنند . عده ای هم کمک های زیادی از دولت می گیرند . کار می کنند و زیز میزی بول می گیرند.اینها هم مردم گریز هستند. عده ای هم فعال سیاسی هستند و می دانند سرباز گمنام امام زمان در کانادا خاصه در تورنتو زیادند بیخودی روزه ی شک دار نمی گیرند وعده ای هم واقعا تنهایی را ترجیح می دهند

    پاسخحذف
  27. بنده همون "شما فارسها" هستم عزیزان دلبندم.

    اولا صحیح، بهتر بود به جای فارس ها می گفتیم آریایی ها به فرض یا مثلا به جای زبان فارسی می گفتیم یکی از زبانهای ایرانی مثلا. اما این تقصیر جناب ملا بود که مطلقا ایرانی رو مساوی با فارس زبان گرفته بود و گرنه صرف اینجه این زبان نازنین رسمی هست در ایران، دلیل نمی شه ایرانی، فارس زبان باشه.

    در ثانی
    بنده چیزی که از تمام هموطنان ترک و کرد و عرب و گیلگ و تالشی خودم دیدم، آی همدیگه رو تحویل می گیرن و هوای همو دارن که نگو. این رو البته دیدمکه عرض می کنم. یعنی ترک و افغان و کرد گذارم خورده. هر کس تا شنیده دارم باهاشون به زبون خودشون صحبت می کنم کلی گل از گلشون شکفته و الی اخر.
    حالا از اون ور نقض عرض بنده هم هست که خب یعنی آش اینطوریها هم شور نیس.

    در ثالث
    ما نیومدیم مشکلی حل کنیم عزیز دل. ملای عزیز، خبطی فرمودن. بنده هم در جهت اصلاح یاداور شدم که ایرانی، مطلقا مساوی فارس زبان نیست. ایشون در متن گفتارش یا باید ایرانی رو حذف کنه، یا زبان شکرریز شکر خیز فارسی رو.

    پاسخحذف
  28. I agree with u 110 %. AWESOME.

    پاسخحذف
  29. ناشناسی که به فارس و فارسی بند کرده‌ای، کاملاً مشخص است که از چه چیز دلخور هستی. زبان مشترک همه مردم ایران فارسی است و مردم ایران با این زبان با هم ارتباط برقرار می‌کنند و زبان فارسی برای همه ایرانیان عزیز است. به غیر از شما پان‌ترکیست‌های غیرایرانی و دشمن ایران که حسابتان مشخص است. واقعاً یک نگاهی به هر دو نظرت بنداز، خودت خنده‌ات نمی‌گیرد؟! کمتر چرند بنویسید. به اندازه کافی به عنوان دلقک‌های اینترنتی شناخته شده هستید.

    پاسخحذف

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا