۱۳۹۷/۱۰/۲۳

سابقه خیانت آخوندها به ایران و ایرانیان- بخش سیزدهم

image
عکس بالا مربوط است به آخوندی از فرقه اسماعیلیه به نام حسن‌علی شاه محلاتی معروف به آقاخان محلاتی. (آقاخان اول)
فرقه اسماعیلیه از دوره صفوی در بخش هایی از فارس و کرمان مریدانی داشت و در زمان فتحعلیشاه بخاطر آرام کردن اوضاع آن منطقه حکومت فارس و کرمان را به این آخوند با عمامه سبزپوش که رهبر و امام آن فرقه بود داده شد.
بعد از مرگ فتحعلیشاه، هنگامی که یک آخوند متحجر به نام میرزا حاجی آقاسی به صدارت رسید، آقاخان محلاتی را از حکومت کرمان برکنار کردند و همین باعث شد تا علیه حکومت مرکزی با انگلیس ها همکاری کند.
او ظاهرا مشغول تهیه اسباب سفر حج شد ولی در خفا وسایل و تجهیزات فراوان برای مقابله با دولت و اعلام استقلال را تهیه می کرد از جمله ۵۰۰ راس اسب عربی از گوشه و کنار ایران خرید و با اطرافیان و برادران خود در رجب ۱۲۵۵ قمری به طرف کرمان به راه افتاد. انگلیسی ها نیز برای او در بندر عباس تجهیزات و قورخانه ای تدارک دیده بودند.
در بیشتر کتابهای تاریخ، از کمکهای مالی و تسلیحاتی انگلیس ها به این آخوند اسماعیلی نام برده اند و این همکاری بسیار عیان بوده و او ابائی از گرفتن پول از انگلیس ها نداشته و نهایتا نیز به تبعیت انگلیس درآمد.
همرمان با این تحولات، حاکم هرات (جزئی از خاک ایران بود) با دسیسه بیگانگان ساز جدایی از حکومت مرکزی را زد و از دادن مالیات به حکومت سرباز زد و به نام خود سکه ضرب زد.
محمدشاه قاجار با یک قشون چند هزار نفری به آن دیار رفت و هرات را محاصره کرد. اما انگلیس ها بیکار ننشستند و آقاخان محلاتی را تحریک کردند تا علیه حکومت مرکزی شورش کند تا کشور هرج و مرج شود و بدینوسیله از سقوط هرات جلوگیری کنند.
اگرچه محمدشاه هرگز موفق به تسخیر هرات نشد و کار را نیمه تمام رها کرد اما بقیه شورش ها نظیر شورش آقاخان توسط حاکمان محلی سرکوب شدند.
در یک جنگ چهارده ماهه بین حاکم کرمان از یک سو و نیروهای آقاخان از سوی دیگر، نهایتا افراد شورشی تار و مار شدند و آقاخان فرار کرد و به هندوستان رفت (در سال ۱۸۴۳ ) و تا آخر عمر زیر پرچم انگلیس زندگی کرد.
آقا خان در سال ۱۸۸۱ میلادی فوت کرد.
منبع: خلاصه شده از کتاب رابطه سیاسی ایران و انگلیس جلد 2- صفحه 130 به بعد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

راه اندازی سایت مشروطه

برای خواندن مطلبی درباره دروغگویی روحانیون از وبسایت مشروطه دیدن فرمایید. لینک اینجا